Frygtbevidst Ledelse™
2 dages inhouse kursus for ledere
Frygtbevidst Ledelse™ er for alle ledere, der skal skabe psykisk og organisatorisk tryghed og styrke teamets/ organisationens sammenhængskraft generelt eller i særligt krævende perioder.
Ledere skal ikke forsøge at være terapeuter, men kan lære at anvende menneskelig indføling og frygtbevidsthed og forstå ‘the basics’, når det kommer til at støtte og lindre mentalt og følelsesmæssigt pres, som er naturligt for et menneske at opleve.
2 dages interaktiv, teoretisk og praktisk orienteret kursus med fokus på at lede menneskets stærkeste beskyttelsesmekanisme, frygten. Fundament og indhold
Frygtbevidst Ledelse
- tager udgangspunkt i relationel & emotionel intelligens
- anerkender mennesket som sansende, følende, tænkende og flokorienteret
- træner lederens evne til at skabe tryghed
- forstærker lederens evne til at afkodeog håndtere, når stemning og adfærd ændres
- bygger på en åben kommunikationsstil, der inkluderer hverdagsfrygt som drivkraft og forløser
- eliminerer spildtid og misforståelser i et team
- styrker modet til at imødekomme forandringer og uvished
På kursets to dage vil lederen:
- få grundpillerne til at kunne arbejde med organisatorisk tryghed
- arbejde og forstå frygtens potentiale for tryghed
- forstå hvordan manglende frygtbevidsthed kan føre til stagnation, uro, stress, lav eller ingen motivation
- lære at genkende frygtens sprog, kunne stoppe op, lytte, justere adfærd og bruge sin frygtbevidsthed til at skabe tryghed, mod og fremdrift i teamet – og hos lederen selv
- lære hvordan presset kan lindres i et team, selvom der er travlhed og deadlines
- kunne facilitere en åbenhed omkring bekymring, usikkerheder og fejl
PROGRAM DAG 1
- Det frygtbevidste arbejdsmiljø og lederens rolle
- Hverdagsfrygt i en ledelsesmæssig kontekst
- Beskyttelses- og overlevelsesstrategier = stress, pres og uro
- Forskel på frygtstyring og frygtbevidsthed
- Cases
PROGRAM DAG 2
- Egoets frygtstrategier
- Kropsbudget
- Frygtprofiler
- Kommunikationsmetoder der understøtter tryghed, åbenhed og klarhed
- Cases - fra hverdagsfrygt til hverdagsflow
- Afrunding og feedback
Det praktiske:
Begge dage fra kl. 09-16 inkl. frokost og pauser
Pris inkl. moms pr. deltager: fra 9.200,- (pris afhænger af deltagerantal)
Halvdagsworkshop om arbejdsflow
9 kendetegn ved et godt arbejdsflow:
- Klare mål og retningslinjer: Et godt arbejdsflow starter med klare og veldefinerede mål, som alle involverede er enige om. (Eller du trives med de mål og retningslinjer du har for dig selv, hvis du arbejder alene). Desuden er der tydelige retningslinjer for, hvordan opgaverne skal udføres.
- Veldefinerede trin: Arbejdsflowet indeholder veldefinerede og sekventielle trin eller aktiviteter, der skal udføres for at nå målet. Dette hjælper med at undgå forvirring og sikrer, at arbejdet skrider fremad uden unødvendige gentagelser.
- Effektiv koordinering: Et godt arbejdsflow kræver samarbejde og effektiv koordinering mellem de involverede parter. Alle ved, hvilken rolle de spiller, og hvordan deres bidrag passer ind i den overordnede proces.
- Optimal ressourceudnyttelse: Ressourcer som tid, penge, udstyr og personale er effektivt forvaltet og udnyttet for at undgå spild og forsinkelser.
- Tydelig kommunikation: Kommunikationen er åben, tydelig og præcis. Teammedlemmer er i stand til at udveksle information, give feedback og løse eventuelle problemer, der opstår. Også når det bliver følelsemæssigt krævende; såsom grænsesætning, feedback etc.
- Brugervenlige værktøjer og teknologier: Passende værktøjer og teknologier er tilgængelige og nemme at bruge for at støtte arbejdsprocessen.
- Fleksibilitet og tilpasningsevne: Et godt arbejdsflow er ikke stift, men har en vis grad af fleksibilitet, så der er plads til ændringer, hvis det er nødvendigt.
- Kvalitetskontrol: Der er indbygget mekanismer til kvalitetskontrol for at sikre, at arbejdet opfylder de forventede standarder og kriterier.
- Optimering og forbedring: Der er løbende fokus på at optimere arbejdsflowet ved at identificere og tackle eventuelle flaskehalse eller ineffektive processer.
For at fremme et godt arbejdsflow er det vigtigt at identificere og adressere forhindringer som f.eks. utryghed, frygt for at fejle og frygt for hvad andre tænker, gennem klare kommunikationslinjer, passende ressourcer, tillidsbaseret samarbejde, regelmæssig opmuntring og motivation.
Et godt arbejdsflow kræver derfor ofte løbende justeringer og en åben, frygtbevidst dialog mellem alle involverede, hvor det er muligt at italesætte bekymringer og udfordringer af arbejdsmæssig, social og følelsesmæssig karakter.
Send mig en forespørgsel: